Pages

Monday 29 August 2011

Raya pertamaku....

Raya pertamaku sebagai seorang...

1. Zaujah kepada En. Mohd Shahrul Faizie
2. Menantu
3. Ummi-to-be
4. Bakal graduan Sarjana Muda  ^_^

Entry ni ditulis sehari sebelum raya. Aku dan suami dah pun berada di Pagoh sejak semalam. Insyaallah, esok aku akan berhari raya dalam suasana yang amat baru...abang nk bawa aku ke Masjid IKBN yg dekat dgn rumah utk kami tunaikan Solat Sunat Aidilfitri. Kalau waktu bujang dulu, aku akan solat hari raya kat surau depan rumah ataupun di Masjid Jamek bersama Mak, kakak, k.un, anas dan Abah. Lazimnya macam tu.

Suasana baru yang bakal aku lalui adalah fasa kehidupan yang lumrah bagi seseorang perempuan yang dah berkahwin. Pasti sedikit sebanyak kenangan2 lalu menjengah dalam ingatanku. 

Jika dulu, aku masih di bawah tanggungan Mak dan Abah. Zakat fitrah kami sekeluarga, abah yang bayarkan. Tahun ni, suamiku yang bayarkan zakat fitrah untukku. (RM 7.50 - kadar zakat di Negeri Johor). 
Jika dulu, aku akan berhari raya di Perak dan Kedah. Sekarang, aku dah punya suami, dan keluarga mertua. Jadi, tahun ni aku berhari raya di Pagoh, Muar dahulu. Raya ke 5 nanti baru pulang ke Perak. Jika dulu, tak perlu nak fikir2 sgt tentang nak pergi beraya ke mana. Tapi kini, aku perlu berbincang dengan suami dan rancang balik raya dan ke mana nak pergi untuk ziarah nanti.

Dalam keluargaku, baju raya tak menjadi perkara yang terlalu penting. Aku pulak jenis yang tak kisah sgt tentang berapa pasang baju raya atau warna apa nak pakai dsb. Apa yang ada, dan klu masih elok dan cantik...pakai je..^_^ Kami sekeluarga sgt jarang merancang nak pakai warna apa pd pagi raya. Selalunya, klu beli tu tak pnh pakat2. Tup..tup..matching plak 1 family.hehe...

Tahun ni, aku dan suami pakai baju ikut tema Ibu. HIJAU. Aku pakai je jubah hijau yg pnh aku pakai masa bertunang dulu. Suami plak pakai baju raya hijau tahun lepas. Masih elok lagi. Syukurlah kami berdua jenis tak kisah sgt. Boleh save! Kami cuma rancang nak pakai baju sedondon warna ungu. Itu untuk kami berdua je. Tema tahun ni la konon2 nye...cari punya cari kat kedai2, last2 jumpa warna GOLD kat Nilai 3. Tu pun sbb yang tu je sesuai untuk aku yang dah agak berisi sekarang ni. Jubah gold ni unik...macam jubah + maxi...hehe2..sesuai utk org mengandung. Pastu nak cari baju abang pulak....kami try tgk kat Tesco. Tup2..mmg ade warna gold! Murah dan berbaloi sgt beli baju abang tu. Dapat diskaun 50%. Alhamdulillah, dapat jugak warna sedondon walaupun tukar warna tema..drpd warna UNGU kepada GOLD. ^_^ Alhamdulillah.

Inilah coretan raya pertamaku....

Di saat akhir2 Ramadhan ni, aku rasa sayu sangat. Tak pernah aku rasa perasaan ni waktu dulu2. Moga Allah terima amal kebajikan kita semua dalam bulan mulia ini, dan dipertemukan dgn Ramadhan tahun dpn. Ameen.


...Kullu 'am wa antum bikheir, minal 'aidin wal faizin...

0 comments:

Post a Comment